فایلکده برتر( برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی )

سایت فایلکده برتر برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی,پروژه,تحقیق,مقاله,پاورپوینت,نمونه سوالات,گزارش کار

اطلاعیه فروشگاه

به نام خدا // کاربران گرامی به سایت فایلکده برتر خوش آمدید.// این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد، که از بخش پیوندها(اولین لینک) قابل بررسی می باشد. لذا با اطمینان و اعتماد کامل از این فروشگاه اینترنتی آنلاین خرید کنید و از فایلهای آموزشی نهایت استفاده را ببرید. // اخطار: با توجه به اینکه برای تهیه فایل های این سایت تلاش های زیادی توسط تیم پشتیبانی فایلکده برتر صورت گرفته است لذادر صورت مشاهده هرگونه انتشار فایل های این فروشگاه اینترنتی چه به صورت رایگان و چه برای فروش، توسط افراد حقوقی و حقیقی و سایت ها،بدون اخطار قبلی موجب پیگرد قانونی خواهد گردید.// //کاربران گرامی در صورت هر گونه پرسش یا ابهامی درباره محصولات ، خرید اینترنتی ، دانلود فایلها وهرگونه انتقاد یا پیشنهادی و .... از طریق گزینه //پشتیبانی// یا // تماس با ما// در قسمت منوی بالای صفحه سایت پیام خود را ارسال نمایید و درخواست خود را پیگیری نمایید//آدرس ایمیل: topseller.4kia@yahoo.com آیدی تلگرام:@Chemiengin // هدف ما رضایت شما عزیزان است// باتشکر

مقاله علمی با عنوان آموزش ارزش ها(Word)

مقاله علمی با عنوان آموزش ارزش ها(Word)

 

 

 

فرمت فایل: Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )

 

 

تعداد صفحات: 12 صفحه

عنوان مقاله: آموزش ارزش ها

چاپ شده در مجله: همایش روش های کاربردی آموزش در اسلام

 قابل استفاده برای مجلات معتبر داخلی، مجلات علمی پژوهشی، مقالات کنفرانسی و تحقیقات دانشجویی

 

 

قسمتی از متن مقاله:

چکیده

تحولات همه جانبه و سریع جامعه جهانی، ارزش های الهی و انسانی را در معرض خطر قرار داده است. از این رو مواظبت بر حفظ و البته گسترش ارزش های اصیل و واقعی، وظیفه مسلم دست اندکاران فرهنگی بطور عام و دست اندرکاران تعلیم و تربیت بطور خاص قرا رگرفته است. بر اساس این نیاز، در بسیاری از نظام های آموزشی، بحث از «آموزش ارزش ها» به میان آمده است. آموزش ارزش ها در خارج از آموزه های دینی، به گونه ای متفاوت تعریف شده و به اجرا گذاشته می شود، به نحوی که در تضاد با مبانی اعتقادی دین الهی قرار می گیرد. از این رو ضروری است «آموزش ارزش ها» در چارچوب آموزه های الهی تعریف و الگودهی شود. در این مقاله تلاش می شود ابتدا تعریف و مفهوم آموزش ارزش ها ارائه شود. در ادامه تاریخچه مختصری در این باب مطرح و روش های جاری در آموزش ارزش ها معرفی می شود. به عنوان بحث پایانی تلاش شده است نمونه هایی از اصول و روش های حاکم بر آموزش ارزش ها در چارچوب آموزه های اسلامی معرفی و ضرورت ادامه تحقیق و تتبع در این خصوص مورد تأکید قرار گیرد.

کلید واژگان: ارزش­ ها، آموزش ­ارزش ­ها، اسلام

 

مقدمه

علیرغم تحولات و پیشرفت‏های بوجود آمده در زمینه‏های گوناگون تعلیم و تربیت اعم از گسترش رشته‏ های تربیتی، تحول در محتوای تعلیم و تربیت، تدوین روش‏های جدید تدریس و توجه به مسائل روان‏شناختی، جامعه‏شناختی و فلسفی مربوط به تعلیم و تربیت و همچنین تحولات شگرف در زمینه ‏هایی چون کسب مهارت‏های عمومی، تکنیک‏های رشد و تقویت حافظه، تئوری‏های مربوط به آموزش و تربیت معلم متاسفانه در زمینه رویکردها و روش‏های تربیت و آموزش اخلاقی و ارزشی، تلاش‏های مفید و کافی صورت نگرفته است.(سجادی، 1379، ص22).

بحث آموزش ارزش­ها با توجه به معضلاتی که در چند قرن اخیر پیش روی ما بوده اهمیت خاص پیدا کرده و بر حسب ضرورت مورد توجه دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گرفته است. بر این اساس در بسیاری از نظام های آموزشی چه در سطح تعلیمات عمومی و چه در سطح آموزش عالی مقوله های به نام «آموزش ارزش ها» مطرح و پا به عرصه فعالیت های تربیتی گذاشته است.

تاریخچه آموزش ارزش ­ها

بی شک کتابهای آسمانی و در رأس آنها قرآن، از اولین کتاب هایی هستند که به بحث آموزش ارزش­ها پرداخته اند تا بشر بتواند با عمل به آنها مدینه فاضله را پی ریزی کند.

در چارچوب فعالیت های آکادمیک اخیر، رویکرد تبیین ارزش­ها از نیمه دوم دهه 1960 بوجود آمد و از آن زمان به بعد توسعه یافت. در این رویکرد مدرسه و یا معلم، نقشی خنثی دارد و از هیـچ رفتار اخلاقی ویژه­ای جانبداری نمی­کند بلکه سعی می­شود که کودکان از طریق فرآیند خود کشفی در اعمال و رفتارهای خود، ارزش­های خویشتن را بشناسند و راه صحیح را از غلط تشخیص دهند. رویکرد تبیین ارزش­ها، از طریق یک سری بازی­های کلاسی و انجام فعالیت­های مختلف در زمان­های بخصوصی به اجرا در می­آید و برحسب موضوع درس و سطح سنی دانش­آموزان فرق می­کند (ریان، 1389،ص59).

در کشورهای متعددی مثل فیلیپین، یونسکو و استرالیا به بحث آموزش ارزش­ها بسیار پرداخته شده، این کار در سئول(1995)، توسط آپنیو آغاز شد. سپس دکتر تویلاگ در سال 2005 در یونسکو، پرفسور سیلویات و پرفسور ویلماس از دانشگاه فیلیپین پیشگامان این طرح بوده اند.

این طرح اقداماتی را هم در دانشگاه آکسفورد انگلستان بدنبال داشته است. در ممالک غربی این کار بسیار زیاد انجام شده است. طوری که اگر سری به سایت کتابخانه آنلاین بزنید کتابهای بسیاری به چشم می خورد، اما در ایران این کار بسیار کم شده و تنها طرح مشاهده شده خانم مهسا دری در سال 2012، تحت عنوان مروری بر زنجیره ارزش در آموزش عالی است که به عنوان طرح پیشگام در ایران بوده است.

همچنین خانم رضوان حکیم زاده با مقاله ای تحت عنوان «آموزش ارزش ها در محتوای کتاب های درسی دینی دوره ی راهنمایی: برررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب» به این بحث ورود پیدا کرده است.

وضعیت مطلوب این است که در ممالک اسلامی به خصوص در کشور ایران به بحث آموزش ارزش­ها پرداخته شود چون به نظر می رسد این بحث بیشتر متمایل به جنبه دینی است تا جنبه آموزشی اما متاسفانه در عمل نشانه های محدودی بر این امر می توان یافت و در نظام آموزشی رسمی جایگاهی ویژه و مجزا به آن داده نشده است. از این رو ضـروری است دسـت اندرکاران تعلیم و تربیت به طرح موضوع و ایده ­پردازی در مورد آموزش ارزش­ها بپردازند.

شیو ه های آموزش ارزش ­ها

در تعلیم و تربیت، شیو های آموزش ارزش ها یکی از مباحث مهم شیوه های آموزشی است. شیوه های آموزشی نمونه های رفتاری است که عمل و پایبندی به آن ها موجب تحقق طرح های راهبرد آموزشی (روش ها) می شود. با توجه به رویکرد قرآنی به مباحث باید در تعلیم و تربیت ارزش ها از شیو های بکار گرفته شود که قرآن کریم برای آموزش معارف الهی از آن بهره برده است.

شیوه مشاهده

از طریق مشاهدات طبیعت و نعمت­های پروردگار به وجود علت و معلول و حقیقت مطلق پی می بریم. أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ. "آیا مردم در خلقت شتر نمی‌نگرند که چگونه (به انواع حکمت و منفعت برای بشر) خلق شده است؟" (غاشیه 17).

شیوه محبت

اگر آموزش با شیوه محبت تلفیق گردد ماندگارتر خواهد شد. فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ ." پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آنها ( امت خود ) نرمخو شدی ، و اگر بد خلق و سختدل بودی حتما از دورت پراکنده می شدند. پس ، از آنها درگذر و برایشان آمرزش طلب و در کارها با آنان مشورت نما ، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن ، که بی تردید خداوند توکل کنندگان را دوست دارد." (آل عمران 159).

ضرب المثل­ها

ضرب المثل­های مناسب نقش بسیار مهمی در یادگیری ایفا می کنند. لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ. "اگر ما این قرآن (عظیم الشأن) را (به جای دلهای خلق) بر کوه نازل می‌کردیم مشاهده می‌کردی که کوه از ترس و عظمت خدا خاشع و ذلیل و متلاشی می‌گشت. و این امثال را برای مردم بیان می‌کنیم باشد که اهل (عقل و) فکرت شوند." (بقره 26).

خداوند در قرآن کریم از آوردن مثال­های کوچک و ساده شرم نمی کند. إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذينَ کَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ کَثيراً وَ يَهْدي بِهِ کَثيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقين. " بی تردید خداوند شرم نمی کند از اینکه مثلی بزند هر مثلی که باشد ، پشه و فراتر از آن یا فروتر از آن ، اما کسانی که ایمان آورده اند ( به واسطه تأمل و درک مقصود ، یا تعبّد و تسلیم ) می دانند که آن حق و به جا از جانب پروردگارشان است ، و اما کسانی که کفر ورزیده اند گویند: خداوند از این مثل چه اراده کرده است؟! ( آری خدا با بیان یک حقیقت ) بسیاری را بدان گمراه می کند ( سبب گمراهی اختیاری آنها می شود ) و بسیاری را بدان هدایت می نماید ، و جز فاسقان را بدان گمراه نمی سازد." (بقره 26)

قصه گویی

یکی از شیوه های تاثیر گذار در تعلیم و تربیت قصه گویی است. قرآن بسیار از این روش استفاده کرده. نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلينَ. " ما با وحی این قرآن به تو ، بهترین قصه را با بهترین شیوه داستان سرایی بر تو می خوانیم و حقیقت این است که تو پیش از این از بی خبران ( از این داستان ) بودی." (یوسف 3).

اردوی علمی

یکی از روش های که دین اسلام تاکید دارد گردش علمی است و می فرماید از چیزی که بدان علم نداری پرهیز کن. أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتي‏ فِي الصُّدُور. " آیا در ( روی ) این زمین سیر نکرده اند تا برای آنها دل هایی پیدا شود که بدان بیندیشند یا گوش هایی که بدان بشنوند؟! زیرا در حقیقت چشم های ظاهر کور نمی شود و لکن دل هایی که در میان سینه هاست کور می گردد" (حج 46).

روش غیر مستقیم

بنابر روایات معصومین (ع) و دانشمندان روان شناسی، آموزش کودکان قبل از ورود سن به دبستان باید به روش غیر مستقیم باشد. چون کودک در این دوره بسیار کودک مدار می شود و آموزش مستقیم به او سبب لجاجت و مقاومت او می شود. (سلطانی به نقل از صافی، 1391، ص1).



 

ادامه .................

 

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر

 



پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 13,900 تومان
(شامل 20% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 17,375 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
maghale-amozesh-arzeshha_2081993_6647.zip





دانلودپکیج جامع و کامل همه فایل های مورد نیاز مهارت آموزان ماده 28 رشته های دبیری و آموزگار ابتدایی

دانلودپکیج جامع و کامل همه فایل های مورد نیاز مهارت آموزان ماده 28 رشته های دبیری و آموزگار ابتدایی دانلودپکیج جامع و کامل همه فایل های مورد نیاز مهارت آموزان ماده 28 رشته های دبیری و آموزگار ابتدایی         توضیحات درباره پکیج جامع: همه معلمانی که از طریق آزمون استخدامی فراگیر بعد از سال 94 جذب آموزش و پرورش شده اند و یا جذب خواهند شد، طبق قانون ماده 28 دانشگاه فرهنگیان باید دوره مهارت آموزی یک ساله را طی کنند، تا بتوانند مجوز استخدام قطعی خود را از وزارت آموزش و پرورش ...

توضیحات بیشتر - دانلود 61,250 تومان 49,000 تومان 20% تخفیف